Menu
  • Oferta edukacyjna
  • Szkoły językowe i uczelnie

materiały prezentacyjne

Aplikacja „Puzzle rytmiczne”

Wykorzystanie Puzzli rytmicznych w klasie 5


Lekcja 1
  • W razie trudności z wykonaniem piosenki Z naszymi marzeniami można użyć Puzzli rytmicznych do nauki jej rytmu: przepisać i przesłuchać sprawiający kłopot dany fragment, a także zaśpiewać z towarzyszeniem aplikacji.
  • Ćwiczenie 1/9: Akompaniament rytmiczny do piosenki Z naszymi marzeniami można przed wykonaniem wpisać do aplikacji i wysłuchać rytmu poszczególnych partii.

Lekcja 2
  • Przed wykonaniem utworu Na skróty można przećwiczyć jego rytm za pomocą aplikacji.

Lekcja 3
  • Uczniowie mogą wykorzystać aplikację do stworzenia rytmicznych poprzedników i następników.

Lekcja 4
  • Aby ułatwić naukę piosenki Muzyka, można wprowadzić fragmenty jej rytmu do aplikacji i kilkukrotne przesłuchać.

Lekcja 5
  • Podczas nauki piosenki Nauczycielom trudniejsze fragmenty rytmu można najpierw przećwiczyć z wykorzystaniem aplikacji.
  • Przed zagraniem utworu Gaudeamus igitur można jego rytm przećwiczyć z towarzyszeniem aplikacji. Ułatwi to uczniom prawidłowe wykonanie rytmów punktowanych.
  • Przygotowując instrumentalne wykonanie Sto lat, partie poszczególnych instrumentów perkusyjnych można ćwiczyć z towarzyszeniem aplikacji.

Lekcja 6
  • Trudniejsze partie utworu rytmicznego Wieczór na pustyni można ćwiczyć z towarzyszeniem aplikacji.

Lekcja 7
  • Aby ułatwić naukę piosenki Jesienny berek, można wprowadzić fragmenty jej rytmu do aplikacji i kilkukrotne przesłuchać.
  • Aplikacja Puzzle rytmiczne może posłużyć jako metronom. Wystarczy dodać odpowiednią liczbę taktów i wypełnić je jednakowymi wartościami rytmicznymi – najlepiej ćwierćnutami.

Lekcja 8
  • Ćwiczenie „Konkurs na formę ABA”, s. 41: Uczniowie przygotowujący utwór do wykonania za pomocą gestodźwięków lub instrumentów perkusyjnych mogą skorzystać z aplikacji.

Lekcja 9
  • W razie trudności z wykonaniem piosenki Cztery pory roku można użyć Puzzli rytmicznych do nauki jej rytmu: przepisać i przesłuchać sprawiający kłopot fragment, a także zaśpiewać z towarzyszeniem aplikacji.
  • Aplikacja może być pomocna podczas objaśniania pojęć miary taktu i metrum.

Lekcja 10
  • Podczas nauki piosenek Pierwsza brygadaPiechota trudniejsze fragmenty rytmu można najpierw przećwiczyć z wykorzystaniem aplikacji.
  • Ćwiczenie „Moja muzyka” ze s. 51: Do stworzenia akompaniamentu rytmicznego do pieśni Piechota uczniowie mogą wykorzystać aplikację.

Lekcja 11
  • W razie trudności z wykonaniem piosenek Andrzeju, AndrzejuA idźże, chodaczku można użyć Puzzli rytmicznych do nauki rytmu: przepisać i przesłuchać sprawiający kłopot fragment, a także zaśpiewać z towarzyszeniem aplikacji.
  • Ćwiczenie 2/54: Uczniowie mogą stworzyć rytmy do recytowania przysłów za pomocą aplikacji.
  • Ćwiczenie „Na złotą nutę”, s. 57: Dla ułatwienia można wybrany rytm przepisać do aplikacji i wykonywać wymyślone śpiewanki z jej towarzyszeniem.

Lekcja 12
  • Ćwiczenie 2/59: Poszczególne rytmy można wprowadzić do aplikacji i przesłuchać, aby ułatwić odgadnięcie metrum.

Lekcja 13
  • Aby ułatwić naukę piosenki Święta, święta, święta, można wprowadzić fragmenty jej rytmu do aplikacji i kilkukrotne przesłuchać.
  • Akompaniament perkusyjny do kolędy Przybieżeli do Betlejem można przed wykonaniem wpisać do aplikacji i wysłuchać rytmu poszczególnych partii.
  • Ćwiczenie „Jaka to kolęda?”, s. 65: Podany rytm można wpisać do aplikacji i przesłuchać, żeby ułatwić rozwiązanie zagadki.

Lekcja 14
  • Podczas nauki kolędy Z narodzenia Pana trudniejsze fragmenty rytmu można najpierw przećwiczyć z wykorzystaniem aplikacji. Równomiernie odtwarzany rytm pomoże też utrzymać właściwe tempo.
  • Rytm mazura można przypomnieć, wpisując go do aplikacji i odsłuchując.
  • Ćwiczenie 1/68: Rytm pastorałki można też odtworzyć za pośrednictwem aplikacji.

Lekcja 15
  • Trudniejsze rytmicznie partie piosenki Zima lubi dzieci można ćwiczyć z towarzyszeniem aplikacji.

Lekcja 16
  • Dla równego wykonania kanonu można posłużyć się aplikacją jak metronomem.

Lekcja 17
  • Ćwiczenia nr 1 oraz „Moja muzyka”, s. 78: Jeden z głosów kanonu rytmicznego może być „wykonywany” przez aplikację.

Lekcja 19
  • W razie kłopotów z wykonaniem piosenki Instrumenty strunowe można użyć Puzzli rytmicznych do nauki jej rytmu: przepisać i przesłuchać dany fragment, a także zaśpiewać z towarzyszeniem aplikacji.
  • Przed zagraniem utworów W murowanej piwnicy oraz Pieski małe dwa na ukulele można ich rytmy przećwiczyć z towarzyszeniem aplikacji. Ułatwi to uczniom prawidłowe wykonanie rytmów punktowanych.

Lekcja 20
  • Aby ułatwić naukę piosenki Gdy Chopin grał, można wprowadzić fragmenty jej rytmu do aplikacji i kilkukrotne przesłuchać.
  • Ćwiczenie „Na złotą nutę”, s. 103: Rytm mazura, do którego ma być recytowany fragment kantaty, można odtworzyć za pomocą aplikacji.

Lekcja 21
  • Podczas nauki piosenki Hej, na krakowskim rynku trudniejsze fragmenty rytmu można najpierw przećwiczyć z wykorzystaniem aplikacji. Ułatwi to uczniom prawidłowe wykonanie synkopy.
  • Fragmenty piosenki Krakowiaczek jeden można wprowadzić do aplikacji i kilkukrotnie przesłuchać – dzięki temu rytm punktowany w utworze będzie łatwiejszy do wykonania.

Lekcja 22
  • Aby zachować prawidłowe tempo podczas wykonywania utworów ludowych, takich jak Tańcuj, tańcuj, Oszukałaś, okłamałaś czy Żuraw, można wykorzystać aplikację.

Lekcja 24
  • Trudniejsze rytmicznie partie piosenki Chodź, pomaluj mój świat można ćwiczyć z towarzyszeniem aplikacji.
  • Aplikacja może okazać się przydatna w nauce dość skomplikowanego rytmu utworu Chce iść naród mój.

Lekcja 25
  • Ćwiczenie 4/133: Akompaniament rytmiczny do piosenki Tańcuj, tańcuj można przed wykonaniem wpisać do aplikacji i wysłuchać rytmu poszczególnych partii.

Lekcja 26
  • Aby ułatwić naukę piosenki Mokro można wprowadzić fragmenty jej rytmu do aplikacji i kilkukrotne przesłuchać.

Lekcja 27
  • W razie trudności z wykonaniem piosenki Ja mam tylko jeden świat można użyć Puzzli rytmicznych do nauki jej rytmu.
  • Poszczególne partie akompaniamentu rytmicznego do piosenki Ja mam tylko jeden świat można ćwiczyć z towarzyszeniem aplikacji.
  • Ćwiczenie 2/143: Własny akompaniament perkusyjny do refrenu piosenki Ja mam tylko jeden świat można stworzyć, używając aplikacji.

Lekcja 28
  • Podczas nauki piosenki Familijny rock and roll trudniejsze fragmenty rytmu można najpierw przećwiczyć z wykorzystaniem aplikacji.
  • Melodia rockandrollowa będzie łatwiejsza do wykonania, jeśli uczniowie przećwiczą ją z towarzyszeniem aplikacji.

Lekcja 29
  • W trakcie nauki piosenek Płonie ognisko w lesie oraz Stokrotka można w razie potrzeby przepisać i przesłuchać sprawiający kłopot fragment, a także zaśpiewać go z towarzyszeniem aplikacji.
  • Ćwiczenie „Moja muzyka”, s. 150: Akompaniament perkusyjny do piosenki Płonie ognisko w lesie można stworzyć, używając Puzzli rytmicznych.

Lekcja 30
  • Trudniejsze rytmicznie partie piosenki Lato, lato, lato czeka można ćwiczyć z towarzyszeniem aplikacji.
aplikacje
1. Na dobry początek
    2. Tajemnicze muzyczne znaki
      3. Muzyczne rozmowy
        4. Muzyka w roli głównej
          5. Dla nauczycieli
            6. Warsztat muzyczny
              7. Wolno, szybciej, coraz szybciej
                8. Formy ABA i ABA1
                  9. Metrum, czyli miara
                    10. Dzisiaj wielka jest rocznica…
                      11. Andrzejkowe tradycje, zwyczaje i zabawy
                        12. Warsztat muzyczny
                          13. Zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe
                            14. Kolędować Małemu…
                              15. W zimowym nastroju
                                16. Usprawiedliwione spóźnienie, czyli kanon
                                  17. Zaśpiewajmy i zagrajmy w kanonie!
                                    19. Na wielu strunach
                                      20. Młodość Fryderyka Chopina
                                        21. Na ludową nutę
                                          22. Folklor naszych sąsiadów
                                            24. Śpiewajmy razem – chór
                                              25. Warsztat muzyczny
                                                26. Muzyka i przyroda
                                                  27. Na majówkę
                                                    28. O rodzinie w rytmie rock and rolla
                                                      29. Przy ognisku, czyli o akompaniamencie
                                                        30. Wakacje!
                                                          • 2022-03-29