Menu
  • Oferta edukacyjna
  • Szkoły językowe i uczelnie

materiały prezentacyjne

Multiteka - Matematyka, klasa 1, 2, 3 i 4

Multiteka to zbiór atrakcyjnych zasobów multimedialnych dotyczących treści omówionych w podręczniku, przeznaczonych do wykorzystania na lekcjach matematyki.
Kreatory wykresów, animacje, symulacje, plansze interaktywne oraz prezentacje pomagają wprowadzać nowe pojęcia i zagadnienia. Ciekawa forma ułatwia uczniom dostrzeganie matematycznych zależności i rozwija umiejętność formułowania wniosków.
multiteki
  • 2022-12-08
1. Liczby rzeczywiste
rozwiń
zwiń
  • 1.1. Liczby naturalne

    • Dzielenie z resztą– animacja
    • Spirala Ulama – animacja
    • Algorytm Euklidesa – animacja
    • Zbiory liczbowe – plansza interaktywna
    • Liczby na osi liczbowej – plansza inte-raktywna

  • 1.3. Liczby niewymierne

    • Dowody twierdzenia Pitagorasa – sy-mulacja
    • Zastosowania twierdzenia Pitagorasa – pokaz slajdów
    • Odległość do widnokręgu – zastosowanie twierdzenia Pitagorasa – animacja
    • Obalenie twierdzenia przez podanie kontrprzykładu – animacja
    • Zbiory liczbowe – plansza interaktywna
    • Liczby na osi liczbowej – plansza interaktywna
    • Spirala Teodorosa – animacja

  • 1.5. Pierwiastek kwadratowy

    • Spirala Teodorosa – animacja

  • 1.10. Procenty

    • Procenty – rozwiązywanie zadania „od końca” – animacja
    • Obliczanie wysokości odsetek na lokacie – animacja

  • 1.2. Liczby całkowite. Liczby wymierne

    • Zbiory liczbowe – plansza interaktywna
    • Liczby na osi liczbowej – plansza interaktywna

  • 1.4. Rozwinięcie dziesiętne liczby rzeczywistej

    • Liczbaπ– pokaz slajdów

  • 1.9. Logarytm i jego własności

    • Wykres funkcji logarytmicznej – symulacja
    • Logarytmy – animacja

  • Powtórzenie 1

    • Liczby pierwsze i cyfry – film
    • System dwójkowy w komunikacji pozaziemskiej – film
    • Pojawienie się symbolu zera – film
    • System dwójkowy – film
    • Ile waży internet – film
    • Wielkie twierdzenie Fermata – film
    • Cykady wieloletnie i liczby pierwsze – film
    • Liczba Grahama – film
    • Rozwój matematyki w Chinach – film

2. Język matematyki
rozwiń
zwiń
  • 2.1. Zbiory

    • Zbiory liczbowe – plansza interaktywna
    • Różnica zbiorów – rozwiązanie zadania – animacja
    • Działania na dwóch zbiorach (1) – symulacja
    • Działania na dwóch zbiorach (2) – symulacja
    • Działania na trzech zbiorach (1) – symulacja
    • Działania na trzech zbiorach (2) – symulacja
    • Działania na zbiorach – rozwiązanie zadania – animacja

  • 2.3. Przedziały

    • Działania na przedziałach – symulacja

  • 2.7. Mnożenie sum algebraicznych

    • Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian – animacja
    • Mnożenie sum algebraicznych – animacja

  • 2.9. Zastosowanie przekształceń algebraicznych

    • Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian – animacja
    • Mnożenie sum algebraicznych – animacja
    • Kwadrat sumy – animacja
    • Kwadrat różnicy – animacja
    • Różnica kwadratów – animacja

  • 2.2. Działania na zbiorach

    • Działania na dwóch zbiorach (1) – symulacja
    • Działania na dwóch zbiorach (2) – symulacja
    • Działania na trzech zbiorach (1) – symulacja
    • Działania na trzech zbiorach (2) – symulacja
    • Działania na zbiorach – rozwiązanie zadania – animacja

  • 2.4. Działania na przedziałach

    • Działania na przedziałach – symulacja

  • 2.8. Wzory skróconego mnożenia

    • Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian – animacja
    • Mnożenie sum algebraicznych – animacja
    • Kwadrat sumy – animacja
    • Kwadrat różnicy – animacja
    • Różnica kwadratów – animacja

  • Powtórzenie 2

    • Jak wprowadzano symbole w matematyce – film
    • Historia złotej proporcji – film
    • Mona Lisa i złota proporcja – film
    • Gauss i liczby trójkątne – film
    • Diagramy Venna – film
    • Czy nieskończoność jest tylko jedna – film

3. Układy równań
rozwiń
zwiń
  • 3.1. Co to jest układ równań

    • Układ równań – rozwiązanie zadania – animacja
    • Układy równań liniowych – liczba rozwiązań – plansza interaktywna

  • 3.2. Rozwiązywanie układów równań metodą podstawiania

    • Układy równań liniowych – liczba rozwiązań – plansza interaktywna

4. Funkcje
rozwiń
zwiń
  • 4.1. Pojęcie funkcji

    • Czy podane przyporządkowanie jest funkcją – symulacja
    • Czy podany rysunek przedstawia wykres funkcji – symulacja
    • Sposoby opisu funkcji – plansza interaktywna

  • 4.4. Monotoniczność funkcji

    • Monotoniczność funkcji liniowej – symulacja

  • 4.8. Przesuwanie wykresu wzdłuż osi OX

    • Przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi OX – animacja

  • 4.10. Przekształcanie wykresu przez symetrię względem osi OY

    • Przekształcenie wykresu funkcji przez symetrię względem osi OY – animacja

  • 4.2. Szkicowanie wykresu funkcji (1)

    • Czy podany rysunek przedstawia wykres funkcji – symulacja
    • Sposoby opisu funkcji – plansza interaktywna

  • 4.7. Przesuwanie wykresu wzdłuż osi OY

    • Przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi OY – animacja

  • 4.9. Przekształcanie wykresu przez symetrię względem osi OX

    • Przekształcenie wykresu funkcji przez symetrię względem osi OX – animacja

  • Powtórzenie 4

    • W zwolnionym tempie – film
    • Kartezjański układ współrzędnych – film
    • Niewiarygodna siła mrówek – film

5. Funkcja liniowa
rozwiń
zwiń
  • 5.1. Wykres funkcji liniowej (1)

    • Wykresy funkcji liniowych – symulacja
    • Proste równoległe i proste prostopadłe w układzie współrzędnych – symulacja

  • 5.3. Własności funkcji liniowej

    • Wykresy funkcji liniowych – symulacja
    • Monotoniczność funkcji liniowej – symulacja
    • Punkty przecięcia wykresu funkcji liniowej z osiami układu współrzędnych – symulacja

  • 5.5. Współczynnik kierunkowy prostej

    • Wykresy funkcji liniowych – symulacja
    • Wyznaczanie współczynnika kierunkowego prostej – symulacja
    • Proste równoległe i proste prostopadłe w układzie współrzędnych – symulacja

  • 5.7. Interpretacja geometryczna układu równań liniowych

    • Interpretacja geometryczna układu dwóch równań liniowych – symulacja

  • Powtórzenie 5

    • Nierówność liniowa – symulacja

  • 5.2. Wykres funkcji liniowej (2)

    • Wykresy funkcji liniowych – symulacja
    • Proste równoległe i proste prostopadłe w układzie współrzędnych – symulacja

  • 5.4. Równanie prostej na płaszczyźnie

    • Wykresy funkcji liniowych – symulacja

  • 5.6. Warunek prostopadłości prostych

    • Proste równoległe i proste prostopadłe w układzie współrzędnych – symulacja

  • 5.8. Funkcja liniowa – zastosowania

    • Wykorzystanie funkcji liniowej – rozwiązanie zadania – animacja

6. Planimetria
rozwiń
zwiń
  • 6.1. Miary kątów w trójkącie

    • Rodzaje kątów – symulacja
    • Kąty odpowiadające i kąty naprzemianległe – symulacja
    • Suma miar kątów wewnętrznych trójkąta – symulacja
    • Kąty wierzchołkowe i kąty przyległe – symulacja

  • 6.5. Trójkąty podobne

    • Wyznaczanie wysokości budynków z wykorzystaniem podobieństwa trójkątów – animacja
    • Fraktale – animacja

  • 6.3. Twierdzenie Talesa

    • Dowód twierdzenia Talesa z wykorzystaniem pól trójkątów – animacja
    • Dowód twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa – animacja

  • Powtórzenie 6

    • Suma miar kątów wewnętrznych w wielokącie – animacja
    • Konstrukcja symetralnej odcinka – animacja
    • Konstrukcja dwusiecznej kąta – animacja
    • Konstrukcja kąta o mierze 30° – animacja
    • Płatek śniegu Kocha – film

7. Wstęp do funkcji kwadratowej
rozwiń
zwiń
  • 7.1. Wykres funkcji f(x) = ax2

    • Postać ogólna funkcji kwadratowej – symulacja
    • Wykres funkcji kwadratowej – symulacja

  • 7.3. Postać kanoniczna i postać ogólna funkcji kwadratowej (1)

    • Postać ogólna funkcji kwadratowej – symulacja
    • Postać kanoniczna funkcji kwadratowej – symulacja
    • Wykres funkcji kwadratowej – symulacja

  • 7.2. Przesunięcie wykresu funkcji f(x) = ax2 wzdłuż osi OX i OY

    • Postać kanoniczna funkcji kwadratowej – symulacja

  • 7.4. Postać kanoniczna i postać ogólna funkcji kwadratowej (2)

    • Postać ogólna funkcji kwadratowej– symulacja
    • Postać kanoniczna funkcji kwadratowej– symulacja
    • Wykres funkcji kwadratowej– symulacja