Menu
  • Oferta edukacyjna
  • Szkoły językowe i uczelnie

materiały prezentacyjne

Multiteka - Matematyka, klasa 1, 2, 3 i 4

Multiteka to zbiór atrakcyjnych zasobów multimedialnych dotyczących treści omówionych w podręczniku, przeznaczonych do wykorzystania na lekcjach matematyki.
Kreatory wykresów, animacje, symulacje, plansze interaktywne oraz prezentacje pomagają wprowadzać nowe pojęcia i zagadnienia. Ciekawa forma ułatwia uczniom dostrzeganie matematycznych zależności i rozwija umiejętność formułowania wniosków.
multiteki
  • 2022-12-08
1. Liczby
rozwiń
zwiń
  • 1. Język matematyki

    • Obalenie twierdzenia przez podanie kontrprzykładu – animacja
    • Zbiory liczbowe – symulacja
    • Liczby na osi liczbowej – symulacja
    • Czy nieskończoność jest tylko jedna – film

  • 4. Liczby pierwsze i złożone

    • Dzielenie z resztą – animacja
    • Spirala Ulama – animacja
    • Algorytm Euklidesa – animacja
    • Sito Eratostenesa – animacja
    • Liczby na osi liczbowej – symulacja
    • Liczby pierwsze i szyfry – film
    • Cykady wieloletnie i liczby pierwsze – film

  • 11. Pojęcie logarytmu

    • Logarytmy – animacja

  • 3. Wzory skróconego mnożenia

    • Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian – animacja
    • Mnożenie sum algebraicznych – animacja
    • Kwadrat sumy – animacja
    • Kwadrat różnicy – animacja
    • Różnica kwadratów – animacja

  • 5. Liczby wymierne. Liczby niewymierne

    • Dowody twierdzenia Pitagorasa – symulacja
    • Zastosowania twierdzenia Pitagorasa – pokaz slajdów
    • Odległość do widnokręgu – zastosowanie twierdzenia Pitagorasa
    • Obalenie twierdzenia przez podanie kontrprzykładu – animacja
    • Zbiory liczbowe – symulacja
    • Liczby na osi liczbowej – symulacja
    • Spirala Teodorosa – animacja
    • Liczba π – pokaz slajdów

  • 12. Powtórzenie 1

    • Czy nieskończoność jest tylko jedna – film
    • Liczby pierwsze i szyfry – film
    • Cykady wieloletnie i liczby pierwsze – film
    • System dwójkowy – film
    • System dwójkowy w komunikacji pozaziemskiej – film
    • Pojawienie się symbolu zera – film
    • Ile waży internet – film
    • Wielkie twierdzenie Fermata – film
    • Liczba Grahama – film
    • Rozwój matematyki w Chinach – film

2. Równania i nierówności
rozwiń
zwiń
  • 2. Nierówności pierwszego stopnia

    • Nierówność liniowa – symulacja

  • 4. Działania na zbiorach

    • Różnica zbiorów – rozwiązanie zadania – animacja
    • Działania na dwóch zbiorach (1) – symulacja
    • Działania na dwóch zbiorach (2) – symulacja
    • Działania na trzech zbiorach (1) – symulacja
    • Działania na trzech zbiorach (2) – symulacja
    • Diagramy Venna – film

  • 10. Rozwiązywanie układu równań liniowych

    • Procenty – rozwiązywanie zadania „od końca” – animacja
    • Obliczanie wysokości odsetek na lokacie – animacja
    • Układ równań – rozwiązanie zadania – animacja
    • Układy równań liniowych – liczba rozwiązań – plansza interaktywna

  • 3. Przedziały liczbowe

    • Działania na przedziałach – symulacja

  • 9. Układ równań liniowych z dwiema niewiadomymi – wprowadzenie

    • Układ równań – rozwiązanie zadania – animacja
    • Układy równań liniowych – liczba rozwiązań – plansza interaktywna

  • 11. Powtórzenie 2

    • Diagramy Venna – film

3. Funkcje
rozwiń
zwiń
  • 1. Pojęcie funkcji

    • Czy podane przyporządkowanie jest funkcją – symulacja
    • Czy podany rysunek przedstawia wykres funkcji – symulacja
    • Sposoby opisu funkcji – plansza interaktywna

  • 3. Zbiór wartości funkcji

    • Czy podany rysunek przedstawia wykres funkcji– symulacja
    • Sposoby opisu funkcji– plansza interaktywna

  • 8. Znak i monotoniczność funkcji

    • Monotoniczność funkcji liniowej – symulacja

  • 11. Przesunięcie wykresu funkcji wzdłuż osi

    • Przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi OY – animacja
    • Przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi OX – animacja

  • 15. Przekształcanie wykresów funkcji

    • Przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi OY – animacja
    • Przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi OX – animacja
    • Przekształcanie wykresu funkcji przez symetrię względem osi OX – animacja
    • Przekształcanie wykresu funkcji przez symetrię względem osi OY – animacja

  • 2. Wyznaczanie dziedziny funkcji

    • Czy podany rysunek przedstawia wykres funkcji – symulacja
    • Sposoby opisu funkcji – plansza interaktywna

  • 5. Wykres funkcji

    • Czy podany rysunek przedstawia wykres funkcji – symulacja

  • 9. Ważna funkcja – proporcjonalność odwrotna

    • W zwolnionym tempie – film

  • 12. Wykresy funkcji y = −f (x ), y = |f (x )|, y = f (−x )

    • Przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi OY– animacja
    • Przesuwanie wykresu funkcji wzdłuż osi OX– animacja

  • 16. Powtórzenie 3

    • W zwolnionym tempie – film
    • Kartezjański układ współrzędnych – film
    • Niewiarygodna siła mrówek – film

4. Funkcja liniowa
rozwiń
zwiń
  • 2. Funkcja liniowa i jej wykres

    • Wykresy funkcji liniowych – symulacja
    • Monotoniczność funkcji liniowej – symulacja
    • Punkty przecięcia wykresu funkcji liniowej z osiami układu współrzędnych – symulacja

  • 4. Rysowanie wykresów funkcji przedziałami liniowych

    • Wykresy funkcji liniowych – symulacja
    • Wykorzystanie funkcji liniowej – rozwiązanie zadania – animacja

  • 6. Położenie dwóch prostych na płaszczyźnie

    • Proste równoległe i proste prostopadłe w układzie współrzędnych – symulacja

  • 3. Równanie prostej przechodzącej przez dwa punkty

    • Wykresy funkcji liniowych– symulacja
    • Monotoniczność funkcji liniowej– symulacja
    • Punkty przecięcia wykresu funkcji liniowej z osiami układu współrzędnych– symulacja
    • Wyznaczanie współczynnika kierunkowego prostej – symulacja

  • 5. Równanie prostej w postaci ogólnej

    • Wykresy funkcji liniowych – symulacja

  • 7. Geometryczna interpretacja układów równań

    • Interpretacja geometryczna układu dwóch równań liniowych – symulacja
    • Układy równań liniowych – interpretacja geometryczna – symulacja
    • Wykorzystanie funkcji liniowej – rozwiązanie zadania – animacja

5. Funkcja kwadratowa
rozwiń
zwiń
  • 1. Funkcja kwadratowa f (x ) = ax2

    • Postać ogólna funkcji kwadratowej – symulacja
    • Wykres funkcji kwadratowej – symulacja

  • 3. Postać ogólna funkcji kwadratowej

    • Postać ogólna funkcji kwadratowej – symulacja
    • Wykres funkcji kwadratowej – symulacja

  • 2. Postać kanoniczna funkcji kwadratowej

    • Postać ogólna funkcji kwadratowej – symulacja
    • Wykres funkcji kwadratowej – symulacja

6. Figury na płaszczyźnie
rozwiń
zwiń
  • 2. Wielokąty i ich własności

    • Rodzaje kątów – symulacja
    • Kąty odpowiadające i kąty naprzemianległe – symulacja
    • Suma miar kątów wewnętrznych trójkąta – symulacja
    • Kąty wierzchołkowe i kąty przyległe – symulacja
    • Suma miar kątów wewnętrznych w wielokącie – animacja

  • 4. Powtórzenie 6

    • Płatek śniegu Kocha – film