Ewa Grętkiewicz, „Szczekająca szczęka Saszy”
Jan Twardowski, „Starzy ludzie”
• Zasób audio – Jan Twardowski, „Starzy ludzie”
Co już wiemy o odmiennych częściach mowy?
Jak napisać charakterystykę?
Jak korzystać ze słownika poprawnej polszczyzny?
• Slajd – Słownik poprawnej polszczyzny
Czesław Janczarski, „Nie mijam”
• Slajd – Trwoga
Irena Landau, „Uszy do góry!”
Joanna Rudniańska, „Kotka Brygidy”
Rafał Kosik, „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”
Grzegorz Kasdepke, „Czarna owca”
Katarzyna Ryrych, „Wyspa mojej siostry”
• Slajdy – Kto występował w obronie słabych i skrzywdzonych?
Pisownia trudnych form rzeczowników i przymiotników
Tadeusz Różewicz, „Bursztynowy ptaszek”
Jak opisać przeżycia wewnętrzne?
• Ćwiczenie interaktywne – łączenie fotografii z wyrażeniami
Pisownia trudnych form czasowników
• Ćwiczenie interaktywne – tworzenie bezokoliczników
Jaką funkcję pełnią zaimki?
Ludzie telewizji
Programy telewizyjne
Heidi Hassenmüller, „Pewnej wrześniowej niedzieli”
Paweł Beręsewicz, „Jak zakochałem Kaśkę Kwiatek”
Joanna Fabicka, „Rutka”
• Slajd – Etola
Marcin Kozioł, „Skrzynia Władcy Piorunów”
• Link do strony Marcina Kozioła
Marcin Szczygielski, „Teatr Niewidzialnych Dzieci”
Rebecca Campbell, „Szach-mat”
• Ćwiczenie interaktywne – przyporządkowanie podpisów do obrazów
Ignacy Krasicki, „Syn i ojciec”
• Zasób audio – Ignacy Krasicki, „Syn i ojciec”
Aleksander Fredro, „Koguty”
• Zasób audio – Aleksander Fredro, „Koguty”
Jak dyskutować?
• Slajd – Zasady dyskutowania
Co już wiemy o nieodmiennych częściach mowy?
Użycie dwukropka
• Prezentacja rozwiązania ćwiczenia
Ignacy Krasicki, „Potok i rzeka”
Ignacy Krasicki, „Kałamarz i pióro”
Henning Mankell, „Pies, który biegł ku gwieździe”
Czesław Miłosz, „Do mojej natury”
• Zasób audio – Czesław Miłosz, „Do mojej natury”
Pisownia „nie” z różnymi częściami mowy
Podsumowanie rozdziału 3. - Sprawdź wiedzę i umiejętności
• Zasób audio – Ignacy Krasicki, „Lew pokorny”
Henryk Sienkiewicz, „W pustyni i w puszczy”
Arantxa García de Castro, „Poradnik dobrych manier”
Różne rodzaje muzeów
René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, „Nowe przygody Mikołajka”
• Ćwiczenie interaktywne – krzyżówka
Paweł Beręsewicz, „Wielka wyprawa Ciumków”
• Slajd – Charakteryzacja
Marta Surowiec, „Afryka i jej dzieci – mity i fakty”
• Slajd – Busz
Czesław Miłosz, „Ojciec objaśnia”
Co już wiemy o częściach zdania?
• Slajd – Gdzie jest podmiot?
Pisownia wyrazów wielką i małą literą
• Ćwiczenie interaktywne – wstawienie w luki nazw mieszkańców krajów
Danuta Wawiłow, „Latem”
Ludwik Janion, „Siła wyobraźni. Jednorożec, Zegarynek i... Mona Lisa”
• Slajdy – Uruchom wyobraźnię
Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz”
• Zasób audio – Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz”
John Ronald Reuel Tolkien, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”
Ewa Jałochowska, „Historia sztuki dla dzieci i rodziców. Rozmowy z Kajtkiem”
Przecinek w zdaniu pojedynczym – przypomnienie wiadomości
• Ćwiczenie interaktywne – zaznaczanie miejsc do wstawienia przecinków
Arkady Klonow, „Tam, gdzie mieszka Muzyka”
Pisownia „ą”, „ę” oraz „om”, „on”, „em”, „en”
Zbigniew Herbert, „Pudełko zwane wyobraźnią”
• Zasob audio – Zbigniew Herbert, „Pudełko zwane wyobraźnią”
Co już wiemy o wypowiedzeniach?
• Slajd – układanie podpisów do fotografii
Podsumowanie rozdziału 5. - Sprawdź wiedzę i umiejętności
• Slajd – Denis Diderot
Stworzenie świata, fragment Księgi Rodzaju
Mark Twain, „Pamiętniki Adama i Ewy”
• Slajd – Wyręczamy się kimś
Przypowieść o siewcy
• Zasób audio – Przypowieść o siewcy
Mit o Prometeuszu
Leopold Staff, „Odys”
Brandon Mull, „Baśniobór”
Pisownia wyrazów obcych
Joanna Kulmowa, „Człowiek żeby patrzał”
Motywy biblijne
• Slajdy – Biblia w malarstwie
Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych
• Zasób audio – Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych
Mit o Orfeuszu i Eurydyce
W świecie mitów
• Slajdy – Fantastyczne zwierzęta w mitologii
Stanisław Sojka, „Tolerancja”
• Slajd – Jak powstała „Tolerancja”?
Jak rozpoznać zdania złożone współrzędnie i podrzędnie?
• Ćwiczenie interaktywne – umieszczenie wypowiedzeń w rubrykach tabeli
Wisława Szymborska, „Jarmark cudów”
Jak napisać list oficjalny?
Co już wiemy o głoskach i sylabach?
Pisownia wyrazy z „ó”, „u”, „rz”, „ż”, „ch”, „h”
Bill Watterson, „Calvin i Hobbes. Coś się ślini pod łóżkiem”
• Slajdy – Komiksy w sztuce
Jak kulturalnie się porozumiewać?
Jak akcentować wyrazy? Jak intonować zdania?
„Tony śmieci zalegają w oceanach”
Jan Twardowski, „Wielkanocny pacierz”
• Slajdy – Tradycje i obyczaje wielkanocne