Menu
  • Oferta edukacyjna
  • Szkoły językowe i uczelnie

materiały prezentacyjne

Multiteka „Ponad słowami” dla klas 1, 2, 3 i 4

Plik instalacyjny wystarczy pobrać raz. Aplikacja zawiera zasoby dla klas 1–4 i sama się aktualizuje w ciągu roku szkolnego o kolejne materiały pod warunkiem, że komputer jest podłączony do internetu. Użytkownik aplikacji otrzymuje na bieżąco informacje o nowych treściach. Poniżej lista zasobów „Multiteki” dla klasy 2 (listy zasobów do kolejnych klas umieszczono odpowiednio w klasie 1, 3 i 4).
Praca zbiorowa
multiteki
  • 2022-08-01
Romantyzm
rozwiń
zwiń
  • Romantyzm – kontekst historyczny

    • Animacja – oś czasu z najważniejszymi wydarzeniami z epoki romantyzmu
    • Slajdy na temat rewolucji amerykańskiej i powstania Stanów Zjednoczonych
    • Slajdy ilustrujące rewolucję przemysłową w pierwszej połowie XIX w.
    • Mapa pokazująca zasięg powstania listopadowego
    • Slajdy przedstawiające stroje damskie, męskie i dziecięce w czasach romantyzmu
    • Pokaz slajdów – dzieła malarskie ilustrujące romantyczną wizję świata
    • Reprodukcja obrazu „Philippe Pinel zdejmujący obłąkanym kajdany w szpitalu Salpêtrière w Paryżu w 1795 r.”

  • Romantyzm – kontekst artystyczny

    • Slajdy ukazujący najważniejsze tematy malarstwa romantycznego
    • Slajdy ilustrujące różnice między sposobem przedstawiania natury w oświeceniu i romantyzmie
    • Reprodukcja obrazu „Katastrofa Minotaura”
    • Animacja – analiza obrazu „Nocna mara (Koszmar)”
    • Slajdy prezentujące zabytki epoki romantyzmu w Polsce i za granicą
    • Animacja ukazująca w powiększeniu poszczególne części obrazu „Wolność wiodąca lud na barykady”
    • Reprodukcja obrazu „Ofelia”
    • Reprodukcja obrazu „Tratwa Meduzy”
    • Slajdy przedstawiające wnętrze zamku Neuschwanstein oraz jego fundatora – króla Ludwika II Wittelsbachu
    • Animacja – analiza obrazu „Skały kredowe na Rugii”

  • Johann Wolfgang Goethe „Król olch”

    • Slajdy z ilustracjami nawiązującymi do motywu króla olch

  • Johann Wolfgang Goethe „Faust. Tragedia”

    • Schemat z nawiązaniami literackimi, plastycznymi i filmowymi do postaci Fausta

  • William Wordsworth „Żonkile”

    • Wiersz „Żonkile” czytany przez lektora
    • Interaktywna analiza tekstu – szukanie i nazywanie środków stylistycznych w utworze

  • George Gordon Byron „Giaur”

    • Reprodukcja obrazu „Bazar”
    • Fragmenty powieści poetyckiej „Giaur” czytane przez lektora

  • Adam Mickiewicz – wprowadzenie

    • Film animowany o życiu i twórczości Adama Mickiewicza

  • Adam Mickiewicz „Romantyczność”

    • Ballada „Romantyczność” czytana przez lektora

  • Adam Mickiewicz „Sonety krymskie”

    • Pokaz slajdów z widokami z Krymu

  • Adam Mickiewicz „Ajudah”

    • Reprodukcja obrazu „Portret Adama Mickiewicza na Judahu skale”

  • Adam Mickiewicz „Konrad Wallenrod”

    • Slajdy wyjaśniające pojęcie wallenrodyzmu i przedstawiające postać Konrada Wallenroda

  • Adam Mickiewicz „Dziady”, cz. III

    • Pokaz slajdów przedstawiający Andrzeja Towiańskiego i Koło Sprawy Bożej
    • Pokaz slajdów na temat postaci Prometeusza oraz prometejskichcech Konrada
    • Animacja analizująca obraz „Polski Prometeusz”
    • Slajdy wyjaśniające symbolikę w Widzeniu Księdza Piotra
    • Schemat przedstawiający najważniejsze postacie historyczne w III cz. „Dziadów”

  • Adam Mickiewicz „Polały się łzy me czyste...”

    • Reprodukcja obrazu „Wieczór (Stracone złudzenia)”

  • Juliusz Słowacki – wprowadzenie

    • Film animowany o najważniejszych wydarzeniach z życia i twórczości Juliusza Słowackiego

  • Juliusz Słowacki „Sowiński w okopach Woli”

    • Reprodukcja obrazu „Generał Sowiński na szańcach Woli”

  • Juliusz Słowacki „Lilla Weneda”

    • Reprodukcja obrazu „Ofiarowanie Piastowi królewskiej korony (Aniołowie u Piasta)”
    • Pokaz slajdów prezentujący najważniejsze wydarzenia w dramacie

  • Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia”

    • Pokaz slajdów prezentujący najważniejsze wydarzenia w dramacie

  • Cyprian Norwid „W Weronie”

    • Interaktywna analiza tekstu – szukanie i nazywanie środków stylistycznych w utworze
    • Animacja prezentująca postacie z obrazu Frederica Leightona „Pojednanie Montekich i Kapuletów”

  • Cyprian Norwid „Klaskaniem mając obrzękłe prawice...”

    • Reprodukcja obrazu „Dante i Wergiliusz”

  • Cyprian Norwid „Fortepian Szopena”

    • Pokaz slajdów na temat Fryderyka Chopina
    • Animacja o postaciach historycznych z obrazu Teofila Kwiatkowskiego „Polonez Szopena”

  • Aleksander Fredro „Śluby panieńskie”

    • Pokaz slajdów prezentujący najważniejsze wydarzenia w komedii

  • Wisława Szymborska „Prospekt”

    • Wiersz „Prospekt” czytany przez lektora

  • Odmiany polszczyzny

    • Animacja na temat cech polskich dialektów
    • Test z odmian języka polskiego

  • Romantyzm – kontekst filozoficzny

    • Schemat prezentujący najważniejsze koncepcje filozoficzne doby romantyzmu
    • Fragmenty „Wykładów z filozofii dziejów czytane przez lektora

  • Wprowadzenie do literatury romantyzmu

    • Pokaz slajdów przedstawiający wpływ dramatów Szekspira na twórczość romantyków
    • Schemat prezentujący trzy typy bohatera romantycznego: werterowski, bajroniczny i wallenrodyczny

  • Johann Wolfgang Goethe „Cierpienia młodego Wertera”

    • Pokaz slajdów z motywem samobójstwa w literaturze i sztuce romantycznej

  • Fryderyk Schiller „Rękawiczka”

    • Ballada „Rękawiczka” czytana przez lektora

  • Samuel Taylor Coleridge „Loch”

    • Wiersz „Loch” czytany przez lektora

  • Edgar Allan Poe „Berenice”

    • Reprodukcja obrazu „Cmentarz w śniegu”

  • Adam Mickiewicz „Oda do młodości”

    • Wiersz „Oda do młodości” czytany przez lektora

  • Adam Mickiewicz „Świteź”

    • Ballada „Świteź” czytana przez lektora
    • Reprodukcja obrazu „Krajobraz księżycowy”

  • Adam Mickiewicz „Burza”

    • Pokaz slajdów z widokami z Krymu
    • Interaktywna analiza tekstu – szukanie i nazywanie środków stylistycznych w utworze

  • Adam Mickiewicz „Do M***”

    • Portret Maryli Wereszczakówny z krótkimi informacjami o postaci
    • Animacja analizująca obraz „Mężczyzna i kobieta kontemplujący księżyc”

  • Adam Mickiewicz, „Dziady”, cz. IV

    • Schemat z cytatami z IV cz. „Dziadów” uławiający zrozumienie dramatu
    • Reprodukcja obrazu „Zaduszki”

  • Adam Mickiewicz „Nad wodą wielką i czystą”

    • Wiersz „Nad wodą wielką i czystą...” czytany przez lektora
    • Interaktywna analiza tekstu – szukanie i nazywanie środków stylistycznych w utworze

  • Adam Mickiewicz – podsumowanie

    • Test interaktywny z twórczości Adama Mickiewicza

  • Juliusz Słowacki „Grób Agamemnona”

    • Reprodukcja obrazu „Finis Poloniae”

  • Juliusz Słowacki „Kordian”

    • Pokaz slajdów prezentujący najważniejsze wydarzenia w dramacie
    • Reprodukcja obrazu „Wędrowiec nad morzem mgły”
    • Reprodukcja obrazu przedstawiającego legendarnego Winkelrieda

  • Juliusz Słowacki – podsumowanie

    • Test interaktywny z twórczości Juliusza Słowackiego

  • Cyprian Norwid – wprowadzenie

    • Film animowany prezentujący twórczość plastyczną Cypriana Norwida

  • Cyprian Norwid „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie...”

    • Wiersz „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie...” czytany przez lektora

  • Cyprian Norwid „Bema pamięci żałobny-rapsod”

    • Pokaz slajdów na temat postaci generała Józefa Bema
    • Wiersz „Bema pamięci żałobny-rapsod” czytany przez lektora

  • Aleksander Fredro – wprowadzenie

    • Film animowany o życiu i twórczości Aleksandra Fredry

  • Henryk Rzewuski „Pamiątki Soplicy”

    • Fragmenty gawędy „Pamiątki Soplicy” czytane przez lektora

  • Tomasz Różycki „Dwanaście stacji”

    • Wiersz „Prospekt” czytany przez lektora

Pozytywizm
rozwiń
zwiń
  • Pozytywizm – kontekst historyczno-społeczny

    • Animacja ilustrowanej osi czasu, na której umieszczono najważniejsze wydarzenia z epoki pozytywizmu.
    • Reprodukcja obrazu Adolpha von Menzla „Walcownia żelaza”.
    • Mapa pokazująca rozwój gospodarki na ziemiach polskich ok. 1900 r.
    • Pokaz slajdów omawiający zagadnienie emancypacji kobiet.
    • Animacja syntetycznie przedstawiająca najważniejsze idee pozytywistyczne.
    • Reprodukcja obrazu Adolpha von Menzel „Popołudnie w ogrodzie Tuileries”.
    • Animacja przedstawiająca założenia pozytywizmu warszawskiego.
    • Pokaz slajdów z reprodukcjami obrazów Artura Grottgera poświęconych powstaniu styczniowemu.
    • Pokaz slajdów przedstawiający wnętrza mieszkalne w 2. połowie XIX w.

  • Pozytywizm – kontekst artystyczny

    • Animacja omawiająca znaczenie poszczególnych elementów obrazu Gustave'a Courbeta „Kamieniarze”.
    • Animacja prezentująca wybrane postacie na obrazie Jana Matejki „Zawieszenie dzwonu Zygmunta na wieży katedry w roku 1521 w Krakowie”.
    • Nagranie „Pieśni Torreadora” z opery Georges'a Bizeta „Carmen”.
    • Nagranie „Scherza-Tarantela op. 16” Henryka Wieniawskiego.
    • Pokaz slajdów przedstawiający wybrane zabytki architektury eklektycznej w Polsce.
    • Animacja pozwalająca na powiększenie poszczególnych części obrazu Jeana François Milleta „Anioł Pański”.
    • Animacja omawiająca znaczenie poszczególnych elementów obrazu Jeana François Milleta „Kobiety zbierające kłosy”.
    • Pokaz slajdów prezentujący wnętrza Opery Paryskiej.
    • Pokaz slajdów zawierający wybrane obrazy Józefa Chełmońskiego.
    • Reprodukcja obrazu Aleksandra Gierymskiego „Żydówka z pomarańczami wraz z opisem dzieła”.

  • Adam Asnyk „Do młodych”

    • Wiersz Adama Asnyka „Do młodych” czytany przez lektora.

  • Adam Asnyk „Sonet IV [Jak ptaki...]”

    • Interaktywna analiza tekstu ułatwiająca odszukanie i nazywanie środków stylistycznych w utworze „Sonet IV [Jak ptaki...]”.

  • Adam Asnyk „Między nami nic nie było”

    • Wiersz Adama Asnyka „Między nami nic nie było” czytany przez lektora.

  • Bolesław Prus – wprowadzenie

    • Film animowany opowiadający o najważniejszych wydarzeniach z życia i twórczości Bolesława Prusa.

  • Bolesław Prus – podsumowanie

    • Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Bolesława Prusa.

  • Henryk Sienkiewicz „Potop”

    • Slajdy pokazujące rozbieżności między przebiegiem niektórych wydarzeń historycznych i ich przestawieniem w „Potopie”.
    • Animacja pozwalająca na powiększenie poszczególnych części obrazu Januarego Suchodolskiego „Obrona Częstochowy”.
    • Animacja syntetycznie przedstawiająca najważniejsze cechy powieści historycznej.

  • Eliza Orzeszkowa – wprowadzenie

    • Film animowany opowiadający o najważniejszych wydarzeniach z życia i twórczości Elizy Orzeszkowej.

  • Eliza Orzeszkowa „Gloria victis”

    • Schemat przedstawiający wybrane środki stylistyczne pojawiające się w noweli Elizy Orzeszkowej „Gloria victis”.
    • Pokaz slajdów ukazujący malarskie ujęcie tematu powstania styczniowego.

  • Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara”

    • Pokaz slajdów z opiniami krytycznoliterackimi o powieści Fiodora Dostojewskiego „Zbrodnia i kara” do dyskusji podczas omawiania utworu.
    • Schemat syntetycznie przedstawiający cechy powieści społeczno-obyczajowej, psychologicznej i powiastki filozoficznej.

  • Krzysztof Kościelski „Limbo”

    • Wiersz Krzysztofa Kościelskiego „Limbo” czytany przez lektora.

  • Maria Poprzęcka „Greta d’Arc”

    • Pokaz slajdów przybliżający postać Joanny d'Arc.

  • Stylizacja – jej rodzaje i funkcje w tekstach

    • Ćwiczenie interaktywne dotyczące rozpoznawania stylizacji w tekście.

  • Zasady interpunkcji oraz jej składniowo-znaczeniowy charakter

    • Ćwiczenie interaktywne dotyczące poprawności interpunkcyjnej.

  • Erystyka w dyskusji, typy argumentów

    • Ćwiczenie interaktywne dotyczące rozpoznawania chwytów erystycznych.

  • Pozytywizm – kontekst filozoficzny

    • Fragmenty „Rozprawy o duchu filozofii pozytywnej” A. Comte'a czytane przez lektora.

  • Wprowadzenie do literatury pozytywizmu

    • Animacja syntetycznie przedstawiająca najważniejsze gatunki polskiego pozytywizmu.
    • Fragmenty manifestu Aleksandra Świętochowskiego „My i wy” czytane przez lektora.

  • Adam Asnyk „[Miejmy nadzieję!...]”

    • Wiersz Adama Asnyka „[Miejmy nadzieję!...]” czytany przez lektora.
    • Animacja obrazu Jacka Malczewskiego „Portret Adama Asnyka z Muzą”.

  • Adam Asnyk „Ulewa”

    • Interaktywna analiza tekstu ułatwiająca odszukanie i nazywanie środków stylistycznych w utworze „Ulewa”.
    • Wiersz Adama Mickiewicza „Burza” czytany przez lektora.
    • Nagranie utworu Claude'a Debussy'ego „Jardins sous la pluie” – motyw deszczu w muzyce klasycznej.

  • Maria Konopnicka „Mendel Gdański”

    • Pokaz slajdów z fragmentami wystąpienia dotyczącego wielokulturowości, który można wykorzystać w dyskusji podczas omawiania noweli Marii Konopnickiej „Mendel Gdański”.

  • Bolesław Prus „Lalka”

    • Pokaz slajdów z krótkimi cytatami z utworów i ilustracjami, obrazujący pozytywistyczne zainteresowanie miastem i jego problemami.
    • Animacja syntetycznie przedstawiająca trzy interpretacje tytułu powieści Bolesława Prusa „Lalka”.
    • Pokaz slajdów ukazujący najważniejsze postacie występujące w powieści Bolesława Prusa „Lalka”.
    • Animacja omawiająca znaczenie poszczególnych elementów obrazu Édouarda Maneta „Bar w Folies-Bergère”.
    • Pokaz slajdów przedstawiający krótko znaczące utwory literackie nawiązujące do motywu theatrum mundi.
    • Pokaz slajdów ukazujący przedstawicieli polskiego społeczeństwa w XIX w. w „Lalce”.
    • Pokaz slajdów przedstawiający pamiętnik Rzeckiego.
    • Animacja z cytatami z „Lalki” Bolesława Prusa prezentująca dwa rodzaje narracji w powieści.
    • Animacja pozwalająca na powiększenie poszczególnych części obrazu Aleksandra Gierymskiego „Powiśle”.

  • Henryk Sienkiewicz – wprowadzenie

    • Film animowany opowiadający o najważniejszych wydarzeniach z życia i twórczości Henryka Sienkiewicza.

  • Henryk Sienkiewicz – podsumowanie

    • Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Henryka Sienkiewicza.

  • Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem”

    • Funkcja opisów natury w powieści Elizy Orzeszkowej „Nad Niemnem”.
    • Schemat krótko charakteryzujący bohaterów powieści „Nad Niemnem” i ich domy rodzinne.
    • Animacja pozwalająca na powiększenie poszczególnych części obrazu Vincenta van Gogha „Południe – Odpoczynek od pracy”.

  • Eliza Orzeszkowa – podsumowanie

    • Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Elizy Orzeszkowej.

  • Honoriusz Balzak „Ojciec Goriot”

    • Schemat syntetycznie ukazujący najważniejsze cechy cyklu Honoriusza Balzaka „Komedia ludzka”.

  • Sylwia Chutnik „Kieszonkowy atlas kobiet”

    • Fragmenty powieści „Lalka” (spacer po Powiślu) Bolesława Prusa czytane przez lektora.

  • Czesław Miłosz „Rozbieranie Justyny”

    • Schemat syntetycznie przedstawiający wydarzenia historyczne, do których odnosi się wiersz Czesława Miłosza „Rozbieranie Justyny”.

  • Składnia w interpretacji i tworzeniu tekstów

    • Ćwiczenie interaktywne dotyczące określania typu modalności w zdaniu.

  • Funkcje języka

    • Ćwiczenie interaktywne dotyczące rozpoznawania funkcji języka.

  • Dyskusja a spór i kłótnia

    • Ćwiczenie interaktywne dotyczące reguł grzecznościowych w dyskusji.