Młoda Polska – kontekst historyczno-społeczny
Młoda Polska – kontekst artystyczny
Charles Baudelaire „Padlina”
Joseph Conrad „Jądro ciemności”
Pokaz slajdów przedstawiający motywy w utworze „Jądro ciemności” Josepha Conrada.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Evviva l’arte!”
Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Melodia mgieł nocnych”
Jan Kasprowicz „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach”
Animacja w przystępny sposób wyjaśniająca symbolikę wiersza Jana Kasprowicza „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach”.
Jan Kasprowicz „Hymn św. Franciszka z Asyżu”
Slajd ze zwięzłym omówieniem nurtu franciszkańskiego w Młodej Polsce.
Leopold Staff „Kowal”
Leopold Staff „Ogród przedziwny”
Władysław Stanisław Reymont „Chłopi”, t. I
Stanisław Wyspiański „Noc listopadowa”
Pokaz slajdów wyjaśniający rolę mitu eleuzyjskiego w „Nocy listopadowej Stanisława Wyspiańskiego”.
Wisława Szymborska „Schyłek wieku”
Wiersz Wisławy Szymborskiej „Schyłek wieku” czytany przez lektora.
Wit Szostak „Chochoły”
Animacja ułatwiająca interpretację obrazu Jacka Malczewskiego „Błędne koło”.
Ironia
Ćwiczenie interaktywne dotyczące rozpoznawania środków stylistycznych wprowadzających do tekstu ironię.
Referat
Ćwiczenie interaktywne dotyczące tworzenia referatu.
Młoda Polska – kontekst filozoficzny
Wprowadzenie do literatury Młodej Polski
Paul Verlaine „Sztuka poetycka”
Fragmenty wiersza Paula Verlaine’a „Sztuka poetycka” czytane przez lektora.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Koniec wieku XIX”
Pokaz slajdów prezentujący nurt dekadentyzmu wraz z przykładami jego realizacji w literaturze.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Nie wierzę w nic...”
Reprodukcja obrazu Paula Gauguina „Skąd przyszliśmy? Kim jesteśmy? Dokąd idziemy?”.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Lubię, kiedy kobieta...”
Interaktywna analiza tekstu ułatwiająca odszukanie i nazwanie środków stylistycznych w wierszu K. Przerwy-Tetmajera „Lubię, kiedy kobieta...”.
Jan Kasprowicz „Dies irae”
Pokaz slajdów przedstawiający motyw Apokalipsy w kulturze na wybranych przykładach.
Jan Kasprowicz „Księga ubogich. III [Nie ma tu nic szczególnego...]”
Wiersz Jana Kasprowicza z cyklu „Księga ubogich” czytany przez lektora.
Leopold Staff „Deszcz jesienny”
Wiersz Leopolda Staffa „Deszcz jesienny” czytany przez lektora.
Stefan Żeromski „Rozdzióbią nas kruki, wrony...”
Film animowany opowiadający o najważniejszych wydarzeniach z życia i twórczości Stefana Żeromskiego.
Stanisław Wyspiański „Wesele”
Gabriela Zapolska „Moralność pani Dulskiej”
Anna Świrszczyńska „Kochanków dzieli miłość”
Wiersz Anny Świrszczyńskiej „Kochanków dzieli miłość” czytany przez lektora.
Wiedza z dziedziny fleksji, leksyki, frazeologii i słowotwórstwa w analizie i interpretacji tekstów literackich
Ćwiczenie interaktywne dotyczące wykorzystania wiedzy z gramatyki w analizie i interpretacji tekstu literackiego.
Protokół
Ćwiczenie interaktywne dotyczące tworzenia protokołu.
Szkic krytyczny
Ćwiczenie interaktywne dotyczące tworzenia szkicu krytycznego.
Dwudziestolecie międzywojenne – kontekst historyczno-społeczny
• Animacja ilustrowanej osi czasu, na której umieszczono najważniejsze wydarzenia z epoki dwudziestolecia międzywojennego.
• Pokaz slajdów o wielkim kryzysie na świecie i Nowym Ładzie w USA.
• Animacja omawiająca ideologie totalitarne po I wojnie światowej.
• Mapa pokazująca różnorodność narodowościową II Rzeczypospolitej.
• Pokaz slajdów prezentujący życie codzienne dwudziestolecia międzywojennego.
Dwudziestolecie międzywojenne – kontekst artystyczny
Bolesław Leśmian „Topielec”
• Pokaz slajdów prezentujący sylwetkę i twórczość Bolesława Leśmiana.
Bolesław Leśmian „*** [W malinowym chruśniaku, przed ciekawych wzrokiem...]”
Julian Tuwim „Do krytyków”
• Pokaz slajdów prezentujący wybrane graffiti Banksy'ego.
Julian Tuwim „Bal w Operze”
Reprodukcja obrazu Leona Chwistka „Uczta”.
Jan Lechoń „Mochnacki”
Reprodukcja obrazu „Fryderyk Chopin komponujący Preludia”.
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Pocałunki („Miłość”, „Nike”, „La Précieuse”)”
Kazimiera Iłłakowiczówna „Co się stać musi”
• Wiersz Kazimiery Iłłakowiczówny „Co się stać musi” czytany przez lektora.
Kazimiera Iłłakowiczówna „O Hani, co się zabiła”
Reprodukcja obrazu Jewgrafa Siemionowicza Sorokina „Żebraczka”.
Julian Przyboś „Gmachy”
Reprodukcja obrazu Umberto Boccioniego „Ulica wchodzi do domu”.
Julian Przyboś „Notre-Dame”
Józef Czechowicz „ballada z tamtej strony”
Stefan Żeromski „Przedwiośnie”
Witold Gombrowicz „Ferdydurke”
Animacja prezentująca ważne pojęcia w powieści Witolda Gombrowicza „Ferdydurke”.
Bruno Schulz „Sklepy cynamonowe”
Stanisław Ignacy Witkiewicz „Szewcy”
Franz Kafka „Proces”
Poprawność językowa. Norma językowa i innowacje językowe
Ćwiczenie interaktywne dotyczące poprawności językowej.
Felieton
Ćwiczenie interaktywne dotyczące tworzenia felietonu.
Dwudziestolecie międzywojenne – kontekst filozoficzny
Wprowadzenie do literatury dwudziestolecia międzywojennego
Bolesław Leśmian „Dusiołek”
• Wiersz Bolesława Leśmiana „Dusiołek” czytany przez lektora.
• Pokaz slajdów prezentujący wybrane przykłady malarstwa Wojciecha Weissa.
Julian Tuwim „Wiosna. Dytyramb”
Animacja omawiająca motyw miasta w kulturze.
Julian Tuwim „Słowisień”
Wiersz Juliana Tuwima „Słowisień” czytany przez lektora.
Jan Lechoń „Herostrates”
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Czas krawiec kulawy”
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Laura i Filon”
• Reprodukcja obrazu Eugeniusza Zaak „Romans pasterski (Sielanka)”.
Kazimiera Iłłakowiczówna „Błękitna chwila”
Reprodukcja obrazu Claude'a Moneta „Regaty w Argenteuil”.
Tadeusz Peiper „Ulica”
Julian Przyboś „Z Tatr”
Reprodukcja obrazu Stanisława Witkiewicza „Pejzaż zimowy z Tatr”.
Józef Czechowicz „Na wsi”
Reprodukcja obrazu Claude'a Moneta „Stogi siana. Koniec lata”.
Józef Czechowicz „mały mit”
Stefan Żeromski – podsumowanie
Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Stefana Żeromskiego.
Witold Gombrowicz – podsumowanie
Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Witolda Gombrowicza.
Bruno Schulz – podsumowanie
Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Brunona Schulza.
Stanisław Ignacy Witkiewicz – podsumowanie
Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Witkacego.
Michaił Bułhakow „Mistrz i Małgorzata”
Animacja omawiająca postacie powieści Michaiła Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata”.
Błędy językowe
Ćwiczenie interaktywne dotyczące błędów językowych.
Wojna i okupacja – kontekst historyczno-społeczny
Krzysztof Kamil Baczyński „Historia”
Film animowany opowiadający o najważniejszych wydarzeniach z życia i twórczości Kamila Krzysztofa Baczyńskiego.
Tadeusz Gajcy „Wczorajszemu”
Tadeusz Gajcy „Do potomnego”
Reprodukcja obrazu Lori Nix „Biblioteka”.
Tadeusz Różewicz „Ocalony”
Irit Amiel „Spóźniona („Ona”, „Egzamin z Zagłady”)”
Wiersz Irit Amiel „Egzamin z Zagłady” czytany przez lektora.
Interpretacja porównawcza
Ćwiczenie interaktywne dotyczące tworzenia interpretacji porównawczej.
Wojna i okupacja – kontekst artystyczny
Krzysztof Kamil Baczyński „Pokolenie [Wiatr drzewa spienia...]”
Tadeusz Gajcy „Widma. Poemat”
Pokaz slajdów prezentujący motywy infernalne w poezji pokolenia Kolumbów.
Czesław Miłosz, „Campo di Fiori”
Tadeusz Borowski, opowiadania obozowe („Proszę państwa do gazu”, „Ludzie, którzy szli”)
Tabu językowe
Ćwiczenie interaktywne dotyczące tabu językowego.