Menu
  • Oferta edukacyjna
  • Szkoły językowe i uczelnie

materiały prezentacyjne

Multiteka „Ponad słowami” dla klas 1, 2, 3 i 4

Plik instalacyjny wystarczy pobrać raz. Aplikacja zawiera zasoby dla klas 1–4 i sama się aktualizuje w ciągu roku szkolnego o kolejne materiały pod warunkiem, że komputer jest podłączony do internetu. Użytkownik aplikacji otrzymuje na bieżąco informacje o nowych treściach. Poniżej lista zasobów „Multiteki” dla klasy 4 (listy zasobów do kolejnych klas umieszczono odpowiednio w klasie 1, 2 i 3).
Praca zbiorowa
multiteki
  • 2022-08-01
Współczesność
rozwiń
zwiń
  • Współczesność – kontekst historyczno-społeczny

    • Animacja ilustrowanej osi czasu, na której umieszczono najważniejsze wydarzenia ze współczesności.
    • Reprodukcja przedstawiająca polski plakat propagandowy z lat 50. XX w.
    • Pokaz slajdów prezentujący historię internetu.
    • Pokaz slajdów przedstawiający krótkie informacje dotyczące pandemii Covid-19 i jej skutki.

  • Współczesność – kontekst artystyczny

    • Pokaz slajdów o polskim designie powojennym.
    • Pokaz slajdów prezentujący wybranych artystów polskiej szkoły plakatu i ich prace.
    • Krótki film w przystępny sposób omawiający założenia artystyczne minimalizmu.
    • Animacja omawiająca poszczególne elementy kolażu Richarda Hamiltona „Co właściwie sprawia, że dzisiejsze mieszkania są tak odmienne, tak pociągające?”.
    • Pokaz slajdów omawiający wybrane dzieła pop-artowe.
    • Reprodukcja obrazu Nicka Cudwortha „Wyjechała do Kairu”.
    • Reprodukcja obrazu Roberta Rauschenberga Kanion.
    • Pokaz slajdów o prymitywizmie.
    • Pokaz slajdów o body arcie.
    • Pokaz slajdów omawiający przekraczanie granic w sztuce na przykładzie wybranych dzieł.
    • Reprodukcja zdjęcia przedstawiającego budynek opery w Sydney.
    • Pokaz slajdów przedstawiający polską szkołę filmową.
    • Pokaz slajdów omawiający kino moralnego niepokoju na przykładzie filmu Amator w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego.
    • Pokaz slajdów przedstawiający nowe nurty w teatrze.
    • Krótki film w przystępny sposób omawiający założenia artystyczne postmodernizmu.
    • Pokaz slajdów omawiający wybrane zabytki architektury postmodernistycznej.
    • Animacja pozwalająca na powiększenie wybranych elementów obrazu Andy'ego Warhola „Dyptyk Marilyn”.
    • Pokaz slajdów zawierający porównanie obrazów Francisa Bacona i Diega Velázqueza wraz z reprodukcjami dzieł.
    • Pokaz slajdów zawierający zwięzłe informacje na temat literatury iberoamerykańskiej.
    • Pokaz slajdów o dramaturgu Samuelu Becketcie i jego sztuce „Czekając na Godota”.
    • Pokaz slajdów z animacją w przystępny sposób omawiający najważniejsze nowe zjawiska we współczesnej polskiej poezji, prozie i dramacie.

  • Albert Camus „Dżuma”

    Animacja – przypomnienie poznanych przez uczniów utworów parabolicznych.

  • Tadeusz Różewicz „Prawa i obowiązki”

    Reprodukcja obrazu Pieter Bruegla „Pejzaż z upadkiem Ikara”.

  • Tadeusz Różewicz „brama”

    • Reprodukcja obrazu Jerzego Dudy-Gracza „Hamlet polny”.
    • Pokaz slajdów prezentujący przykłady dzieł malarskich pokazujących bramy piekła.

  • Tadeusz Różewicz „Matka odchodzi” („Teraz”, „Obietnice poety”, „Ale kto zobaczy”)

    Reprodukcja obrazu Claude'a Moneta „Camille na łożu śmierci”.

  • Tadeusz Różewicz – podsumowanie

    Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Tadeusaz Różewicza.

  • Czesław Miłosz – wprowadzenie

    • Film animowany opowiadający o najważniejszych wydarzeniach z życia i twórczości Czesława Miłosza.
    • Pokaz slajdów o związkach Czesława Miłosza z Litwą.

  • Czesław Miłosz „Nad strumieniem”

    Interaktywna analiza tekstu ułatwiająca odszukanie i nazywanie środków stylistycznych w utworze.

  • Zbigniew Herbert – wprowadzenie

    Film animowany opowiadający o najważniejszych wydarzeniach z życia i twórczości Zbigniewa Herberta.

  • Zbigniew Herbert „Przesłanie Pana Cogito”

    Wiersz Zbigniewa Herberta „Przesłanie Pana Cogito” czytany przez lektora.

  • Zbigniew Herbert – podsumowanie

    Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Zbigniewa Herberta.

  • Wisława Szymborska „Rozmowa z kamieniem”

    Reprodukcja obrazu Caspara Davida Friedricha „Spacer o zmierzchu”.

  • Wisława Szymborska „Miniatura średniowieczna”

    • Reprodukcje obrazów, do których nawiązywała Wisława Szymborska: Pieter Bruegel „Dwie małpy”, Hiroshige Utagawy „Nagła ulewa na moście Ōhashi i brzeg Atake”.
    • Reprodukcja obrazu Wojciecha Fangora „Postaci”.

  • Halina Poświatowska „*** [„Jestem Julią...”]”

    • Pokaz slajdów o życiu i twórczości Haliny Poświatowskiej.
    • Reprodukcja obrazu Pabla Picassa „Portret Dory Maar”.

  • Agnieszka Osiecka „Niech żyje bal!”

    Pokaz slajdów o życiu i twórczości Agnieszki Osieckiej.

  • Miron Białoszewski „Podłogo, błogosław!”

    • Reprodukcja obrazu Juana Sáncheza Cotán „Martwa natura z warzywami i owocami”.
    • Ćwiczenie interaktywne dotyczące notatkI syntetyzującej.

  • Sławomir Mrożek „Współczucie”

    • Pokaz slajdów o życiu i twórczości Sławomira Mrożka.
    • Rysunek satyryczny Sławomira Mrożka.

  • Stanisław Barańczak „Widokówka z tego świata”

    Pokaz slajdów przedstawiający obraz Caspara Davida Friedricha „Morze lodu” i nawiązanie Monici Bonvicini.

  • Tadeusz Konwicki „Mała apokalipsa”

    Pokaz slajdów przedstawiający życie codzienne w PRL-u.

  • Anna Kamieńska „Grudzień 1981”

    Wiersz Anny Kamieńskiej „Grudzień 1981” czytany przez lektora.

  • Gustaw Herling-Grudziński „Dziennik pisany nocą”

    Powiększenie grafiki Saeeda Sadeghiego „Syzyf”.

  • Jacek Dukaj „Katedra”

    Reprodukcje obrazów: Claude Monet „Katedra w Rouen”, Pieter Bruegel „Wieża Babel”, Zdzisław Beksiński, obraz przedstawiający katedrę Notre Dame.

  • Ryszard Kapuściński „Podróże z Herodotem”

    Pokaz slajdów z krótkim cytatem z „Podróży z Herodotem” Ryszarda Kapuścińskiego oraz ilustracją, obrazujący odmienność Indii.

  • Od informacji do dezinformacji, od prawdy do postprawdy – manipulacja w mediach i polityce

    Ćwiczenie interaktywne dotyczące manipulacji w mediach i polityce.

  • Reklama w wymiarze pragmatycznym i etycznym

    Ćwiczenie interaktywne dotyczące reklamy w wymiarze pragmatycznym i etycznym.

  • Reportaż

    Ćwiczenie interaktywne dotyczące tworzenia reportażu.

  • Współczesność – kontekst filozoficzny

    • Krótki film w przystępny sposób omawiający założenia filozofii egzystencjalnej na przykładzie „Mdłości” Sartre'a.
    • Animacja w przystępny sposób prezentująca najważniejsze współczesne nurty filozoficzne.

  • Kazimierz Wierzyński „Kufer”

    Wiersz Kazimierza Wierzyńskiego „Kufer” czytany przez lektora.

  • Tadeusz Różewicz – wprowadzenie

    Film animowany opowiadający o najważniejszych wydarzeniach z życia i twórczości Tadeusza Różewicza.

  • Tadeusz Różewicz „bez”

    Wiersz Tadeusza Różewicza „bez” czytany przez lektora.

  • Jacek Kaczmarski „Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego”

    Pokaz slajdów o życiu i twórczości Jacka Kaczmarskiego.

  • Tadeusz Różewicz „Kartoteka”

    • Slajd ze zdjęciem plakatu do spektaklu „Kartoteka” w Teatrze Polskim w Szczecinie (reżyseria Jan Jeruzal).
    • Reprodukcja obrazu Ernsta Ludwiga Kirchnera „Scena uliczna z Berlina”.

  • George Orwell „Rok 1984”

    Slajd ze zdjęciem plakatu chińskiego przywódcy Mao Tse-tunga.

  • Czesław Miłosz „Który skrzywdziłeś”

    Pokaz slajdów prezentujący wydarzenia Grudnia'70 na Wybrzeżu.

  • Czesław Miłosz – podsumowanie

    Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Czesława Miłosza.

  • Zbigniew Herbert „Akropol”

    Pokaz slajdów zawierający krótkie informacje o esejach Zbigniewa Herberta wraz z wybranymi fragmentami.

  • Zbigniew Herbert „Raport z oblężonego Miasta”

    Fotografia Chrisa Niedenthala „Czas Apokalipsy”.

  • Wisława Szymborska „Rehabilitacja”

    Pokaz slajdów zawierający zwięzłe informacje o pokoleniu pryszczatych.

  • Wisława Szymborska „Monolog dla Kasandry”

    Wiersz Wisławy Szymborskiej „Monolog dla Kasandry” czytany przez lektora.

  • Wisława Szymborska – podsumowanie

    Krótki test interaktywny dotyczący twórczości Wisławy Szymborskiej.

  • Halina Poświatowska „*** [„zawsze kiedy chcę żyć krzyczę...”]”

    Pokaz slajdów o artystce Fridzie Kahlo.

  • Miron Białoszewski „Karuzela z madonnami”

    • Animacja w przystępny sposób prezentująca najważniejsze cechy poezji lingwistycznej.
    • Reprodukcja obrazu Rafała Malczewskiego „Karuzela w Zakopanem”.
    • Animacja ułatwiająca zapamiętanie najważniejszych cech turpizmu.

  • Jarosław Marek Rymkiewicz „Ogród w Milanówku – poezja brzóz i kotów”

    Reprodukcja obrazu Théophile Alexandre Steinlen „Lato. Kot na balustradzie”.

  • Sławomir Mrożek „Tango”

    Plakat Andrzeja Pągowskiego do spektaklu „Tango” Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie.

  • Jorge Luis Borges „Zwierciadło i maska”

    Reprodukcja obrazu Giorgio de Chirico „Melancholia i tajemnica ulicy”.

  • Marek Nowakowski „Raport o stanie wojennym” („Stan wojny”)

    • Pokaz slajdów prezentujący informacje o stanie wojennym w Polsce.
    • Fragment utworu Marka Nowakowskiego „Raport o stanie wojennym” czytany przez lektora.

  • Gustaw Herling-Grudziński „Wieża”

    Reprodukcja ilustracji Giovanniego Battisty Piranesiego „Okrągła wieża”.

  • Janusz Głowacki „Antygona w Nowym Jorku”

    Powiększenie kadru ze sztuki „Antygona w Nowym Jorku” w reżyserii Kazimierza Kutza, Teatr Telewizji 1994.

  • Olga Tokarczuk „Profesor Andrews w Warszawie”

    Pokaz slajdów o twórczości Olgi Tokarczuk.

  • Komunikacja internetowa i styl wypowiedzi internetowych

    Ćwiczenie interaktywne dotyczące komunikacji internetowej i stylu wypowiedzi internetowych.

  • Znaczenie etymologiczne a znaczenie realne wyrazu

    Ćwiczenie interaktywne dotyczące znaczenia etymologicznego i realnego wyrazu.

  • Nowomowa

    • Pokaz slajdów dotyczący nowomowy w literaturze, języku polityki i urzędowym.
    • Ćwiczenie interaktywne dotyczące nowomowy.